Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο – Σχόλια και Επισημάνσεις
- December 18, 2023
- Posted by: massalis.dimitrios
- Categories: Επιχειρήσεις, Φορολογικά νέα

Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο – Σχόλια και Επισημάνσεις
Λίγους μήνες πριν την ιστορική έλευση των Ολυμπιακών Αγώνων στην χώρα μας και πιο συγκεκριμένα στις 11/12/2003 , τα Ηνωμένα Έθνη ανακηρύσσουν την ημέρα αυτή ως την «Διεθνή Ημέρα Βουνού» , θέλοντας να αναδείξουν την ζωτική σημασία που έχει το βουνό στις ζωές μας.
Ακριβώς 20 χρόνια αργότερα , υπερψηφίζεται στην Ελληνική Βουλή και δημοσιεύεται στο ΦΕΚ (Α’204/11.12.2023) το φορολογικό νομοσχέδιο περί τεκμαρτής φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών , με αποτέλεσμα η απαγκίστρωση τους να θεωρείται βουνό που δε διαβαίνεται.
Βουνό όμως αποτελούν πλέον και οι απαιτήσεις για τις επιχειρήσεις αλλά και τους άμεσα εμπλεκόμενους συνεργάτες (λογιστές , σύμβουλους , μηχανογράφους κ.ο.κ) , ελέω της προστιμοφοβικής νοοτροπίας που Ελληνικού Δημοσίου.
Το ιστορικό ενός καλά οργανωμένου σχεδίου
Λίγους μήνες πριν, απαντήσαμε στο ερώτημα “Υπάλληλος ή Μπλοκάκι” και είχαμε συμπεράνει την αποεπένδυση της τάσης για το μπλοκάκι, γεγονός που επαληθεύεται κατά κράτος. Από ποιον άλλον; Μα φυσικά από το ίδιο το Κράτος.
Επιχειρώντας να κάνουμε μία σύντομη αναδρομή στο κοντινό παρελθόν , να θυμίσουμε ότι επί Covid – 19 βγήκαν 7 διαφορετικές αποφάσεις περί ενίσχυσης με την μορφή της (μη) Επιστρεπτέας Προκαταβολής , όπου ο αλγόριθμος υπολογισμού της ενίσχυσης αυξανόταν εκθετικά ανάλογα με την μείωση του τζίρου (άρα τον τζίρο) και τον αριθμό του προσωπικού που ήταν σε αναστολή (άρα τον αριθμό του προσωπικού). Το γεγονός αυτό οδήγησε σε (εις)φοροδιαφυγικές τάσεις από πλευράς επιχειρήσεων κάποιας τάξης μεγέθους αλλά και στην επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος λόγω του ύψους του μη επιστρεπτέου ποσού που έφτανε ακόμη και το 67% , εν αντιθέσει με τον «ενοχλητικό» ελεύθερο επαγγελματία των 0€-4.000€.
Μετέπειτα , με αποφάσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων , ενισχύσεις με την μορφή κονδυλίων ΕΣΠΑ είχαν ως ελάχιστο προαπαιτούμενο τις 2 Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (γνωστά και ως ΕΜΕ). Κοινώς , εάν δεν απασχολείς τουλάχιστον 2 άτομα προσωπικό , μην περιμένεις ανάπτυξη!
Βάση όλων των ανωτέρων και όχι μόνο , προφανώς και δεν θα μπορούσε να πρόκειται για ένα τυχαίο συμπέρασμα μας η αποεπένδυση της τάσης από το μπλοκάκι , μιας και οι ενδείξεις των τελευταίων χρόνων ήταν αν μη τι άλλο ξεκάθαρες προς αυτή την κατεύθυνση.
Το συμπέρασμα θα λέγαμε οφθαλμοφανές : είμαστε πολλοί και αυτό δεν αρέσει. Λογιστές , σύμβουλοι , δημόσιοι υπάλληλοι, ελεύθεροι επαγελματίες γενικότερα. Είμαστε πολλοί. Και αυτό το κάνει ελεγκτικά , δημοσιονομικά και φοροεισπρακτικά ασύμφορο και δυσβάστακτο.
Και μιας και οι νέες τεχνολογίες έμμεσων τεχνικών ελέγχου , τεχνητή νοημοσύνη κτλ είναι προς το παρόν πιο πολύ για διαφημιστικά – προωθητικά σλόγκαν παρά σε εφαρμόσιμο στάδιο , φτάσαμε από το χρονικό σημείο της κατάργησης των τεκμηρίων στην καθολική επαναφορά τους!
Tι είναι η τεκμαρτή φορολόγηση;
Στην πράξη , η ερμηνεία του τεκμαρτού φορολογικού νομοσχεδίου είναι η εξής :
Έχεις ατομική επιχείρηση για 6 χρόνια και πάνω (για λιγότερα από 3 σε απαλλάσσει ως νέο επιχειρηματία , για 4-5 έτη μόνο κατά ένα ποσοστό αναλογικά) αλλά δηλώνεις ότι δεν είσαι (σημαντικά) κερδοφόρος; Τότε αφού δεν πας να δουλέψεις σαν μισθωτός – υπάλληλος σε κάποιον εργοδότη , θεωρώ την 6ετία ως ένα εύλογο και σημαντικό χρονικό διάστημα ωρίμανσης για να βγάζεις τουλάχιστον το ίδιο εισόδημα με έναν υπάλληλο με βασικό μισθό πλήρους απασχόλησης (εάν δεν απασχολείς προσωπικό) ή με τον μεγαλύτερο μικτό μισθό πλήρους απασχόλησής σου (εάν απασχολείς προσωπικό , με την λογική ότι δε γίνεται ο υπάλληλος σου να βγάζει περισσότερα) , το οποίο ποσό αυξάνεται εκθετικά :
- ανάλογα το πόσο παλιά ήταν η σύσταση της ατομικής (η ερμηνεία εδώ είναι όσο πιο πολλά χρόνια έχεις την ατομική τόσο πιο πολύ με έχεις κλέψει αλλά επειδή δεν έχω τα εργαλεία να σε ελέγξω και να το αποδείξω , σε φορολογώ τεκμαρτά μετά από χρόνια παίρνοντας το αίμα μου πίσω άτοκα)
- ανάλογα με την απόκλιση της κερδοφορίας σου συγκριτικά με την μέση κερδοφορία του κλάδου σου βάση δηλωθέντα ΚΑΔ. Αξιοζήλευτη η αλληγορία αυτή του νομοθέτη.
Στο δια ταύτα , μιας και το κυριότερο πρόβλημα της χώρας μας είναι θεσμικό – νομικό , ο νομοθέτης για άλλη μία φορά αγγίζει τα όρια της συνταγματικότητας δικαίου , θεσπίζοντας νόμο περί τα τέλη 2023 , έχοντας αναδρομική ισχύ για όλο το έτος, ενώ παράλληλα δείχνει να αγνοεί έννοιες όπως επιχειρηματικό ρίσκο και κοινωνική – οικονομική ισορροπία.
Και ποια είναι η απάντηση του Δημοσίου σε όλα αυτά;
Εάν έχω άδικο και είμαι λάθος , έλα και απέδειξε το μου.
Κοινώς , ελεύθερε επαγγελματία αυτοελέγξου!
Και πού είναι το κακό εδώ θα πει κάποιος λογικός άνθρωπος;
Το κακό είναι ότι όπου σταματάει η λογική ξεκινάει το Ελληνικό Δημόσιο. Στην πράξη , οι νόμοι στην Χώρας μας δεν παράγουν δίκαιο (όπως λένε και οι δικηγόροι) , είναι επιτηδευμένα κακογραμμένοι έτσι ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν κατά το δοκούν από τις ελεγκτικές Φορολογικές Αρχές , εξασφαλίζοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. Επομένως μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα , με τους ελεύθερους επαγγελματίες να οδηγούνται σε αδιέξοδο!
Ούτε Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε δε θα μπορούν να συστήσουν πλέον , το πώς θα το ανακαλύψει το Δημόσιο άγνωστο μεν , προς αποφυγή μία τέτοια πρακτική δε.
Τι αλλάζει με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο;
Πέρα από την τεκμαρτή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών που αναλύσαμε προηγουμένως , η γραμμή του νέου φορολογικού νομοσχεδίου έχει αλλά τρία (3) καίρια σημεία.
Α) Εγκλωβισμός των δοσοληψιών με μετρητά για σκοπούς πάταξης της φοροδιαφυγής
Η κατάργηση των μετρητών σε νέες αγοραπωλησίες ακινήτων αλλά και η αύξηση του προστίμου σε συναλλαγές με μετρητά μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών αποτελεί ένα ακόμα λιθαράκι προς αυτή την κατεύθυνση.
Β) Καθολική εφαρμογή ηλεκτρονικών βιβλίων (Μy-Data) και στα έξοδα
Από 1/1/2024 , έξοδο που δεν έχει διαβιβασθεί/χαρακτηριστεί στα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ , δε θα μπορεί να εκπέσει ούτε στο ΦΠΑ ούτε στο εισόδημα. Ως προς το εισόδημα , άγνωστο είναι ακόμα εάν θα εφαρμοστεί και για το 2023 αναδρομικά , δε θα είναι και η πρώτη φορά εξάλλου.
Γ) Αύξηση των φορολογικών εσόδων από την κύρια κρατική πηγή εισοδήματος , τον Τουρισμό
Η αντιμετώπιση των πολυδιαφημισμένων βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Airbnb ως ξενοδοχεία (με ΦΠΑ δηλαδή και φόρο παρεπιδημούντων) , εάν ο κάτοχος του ακινήτου εκμεταλλεύεται 3 ακίνητα και πάνω με αυτήν την μορφή αλλά και η αντικατάσταση του φόρου διαμονής με το τέλος ανθεκτικότητας , στο οποίο θα εντάσσονται πλέον και οι μισθώσεις τύπου “Airbnb” , είναι τα 2 κυριότερα νομοθετήματα που θα έχουν ισχύ από το νέο έτος 2024.
Συμπερασματικά
Συμπερασματικά , η απαγκίστρωση από τα φορολογικά δεινά για έναν ελεύθερο επαγγελματία δείχνει πια ολοένα να απομακρύνεται , μιας και η επισημοποίηση του νέου φορολογικού σχεδίου τον θέλει ως τον αποδιοπομπαίο τράγο της αδυναμίας του ελεγκτικού συστήματος να παραγάγει δίκαιο (οικονομικό και φορολογικό) , έχοντας πολλές αδυναμίες και αστοχίες (π.χ Φ.Π.Α).
Στην ουσία , σε ένα στρατόπεδο για να φθάσεις στην ανώτατη βαθμίδα (στον Στρατηγό) θα πρέπει να «καθαρίσεις » το πεδίο μάχης , όπως αντίστοιχα σε μία παρτίδα σκάκι για να φθάσεις στην Βασίλισσα και να κάνεις το πολυπόθητο Ρουά θα πρέπει να «καθαρίσεις» τους στρατιώτες.
Έτσι ακριβώς είναι και στην οικονομία. Εστιάζοντας στην μεγάλη εικόνα , ο ελεύθερος επαγγελματίας , κατά τη γνώμη μας πάντα , δεν αποτελεί ο αυτοσκοπός , αλλά το έναυσμα για τον περαιτέρω οικονομικό και δημοσιονομικό εξορθολογισμό σε ένα πιο ελέγξιμο σύστημα , το οποίο απέχει παρασάγγας από την σημερινή πραγματικότητα , μιας και το κοινωνικό – οικονομικό σύστημα έχει ξεκάθαρα δύο όψεις , ή αλλιώς νικητή και χαμένο.
Τέλος , αναρωτιόμαστε εάν θα έρθει άραγε η στιγμή όπου το παιχνίδι θα φτάσει στους Στρατηγούς , στα «μεγάλα κεφάλια» της οικονομίας , ώστε να πραγματοποιηθεί ένα ισχυρό μπράντεφερ μεταξύ πολιτικής εξουσίας αλλά και οικονομικών συμφερόντων.