ΤΙ ΕΞΟΔΑ ΝΑ ΒΑΛΩ ΝΑ ΜΕΙΩΣΩ ΤΟ ΦΟΡΟ ΜΟΥ;
- 2 Νοεμβρίου, 2025
- Posted by: massalis.dimitrios
- Categories: Επιχειρήσεις, Φορολογικά νέα, Χωρίς κατηγορία
ΠΡΟΣΑΥΞΗΜΕΝΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ
Τα τελευταία χρόνια , οι αλλαγές στη φορολογία είναι πλέον μέρος της καθημερινότητας κάθε φορολογουμένου. Ανάμεσα στα νέα εργαλεία που προσφέρει το κράτος για την ενίσχυση της διαφάνειας και της χρήσης ηλεκτρονικών συναλλαγών, ξεχωρίζουν οι προσαυξημένες δαπάνες για μία επιχείρηση, οι οποίες δύναται υπό προυποθέσεις να μειώσουν σε υπερβάλλον ποσοστό τη φορολόγηση κερδών. Η σωστή κατανόηση του τρόπου λειτουργίας τους μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστικά φορολογικά οφέλη για όσους τις αξιοποιούν αποτελεσματικά
Πάμε να δούμε αναλυτικότερα ποιες είναι οι κυριότερες δαπάνες που προσαυξάνουν τη μείωση του φόρου (εισοδήματος).
1) Δαπάνες Επιστημονικής Έρευνας και Τεχνολογίας (Νόμος 4172/2013 , Παράγραφος 22α)
Περιπτώσεις :
Α. Αν η δαπάνη θεωρηθεί ότι είναι επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας , εκπίπτει από τα έσοδα μιας επιχείρησης επιπλέον κατά 100%. Π.χ εάν μία δαπάνη είναι 1.000€ , το 22% (τρέχων φόρος εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα) , ήτοι τα 220€ είναι ο φόρος εισοδήματος που μειώνεται από το έξοδο αυτό. Στην προκειμένη περίπτωση , τα 220€ γίνονται 440€ (ήτοι δηλαδή 44%) όπερ και σημαίνει ότι σχεδόν κοντά στη μισή δαπάνη είναι κέρδος για την εταιρεία , μέσω της μείωσης του φόρου.
Β. Αν η δαπάνη θεωρηθεί ότι είναι επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας , υπό προϋποθέσεις , μπορεί να εκπέσει από τα έσοδα της επιχείρησης επιπλέον κατά 150%.
Ποιες είναι αυτές οι προυποθέσεις;
Ο λήπτης του έργου ή της υπηρεσίας να είναι :
- Νεοφυής Επιχείρηση ή
- Ερευνητικό Κέντρο ή
- Ινστιτούτο ή
- Τεχνολογικός Φορέας ή
- Πανεπιστημιακό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΑ.Κ.Ε.Κ) ή
- Κοινά Ερευνητικά Ινστιτούτα (Κ.Ε.Ι) ή
- Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι)
Γ. Αν η δαπάνη θεωρηθεί ότι είναι επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας και η επιχείρηση είναι πολύ μικρή , μικρή ή μεσαία , μπορεί να εκπέσει από τα έσοδα μιας επιχείρησης ακόμα και κατά 200% επιπλέον.
Ποια είναι η μοναδική προϋπόθεση;
Η μοναδική προυπόθεση είναι οι δαπάνες αυτές να αποτελούν τουλάχιστον το 20% των συνολικών δαπανών που πραγματοποίησε η επιχείρηση σε ετήσια βάση. Τέλος , η εκπεσίμοτητα αυτή μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 215% , αν ισχύει η παραπάνω προϋπόθεση και επιπλέον οι ετήσιες δαπάνες επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας είναι παραπάνω από το μέσο όρο αντίστοιχων δαπανών κατά τα προηγούμενα δύο (2) έτη.
Πως θα ξέρω όμως ποιες δαπάνες θεωρούνται επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας και ποιες όχι;
Την απάντηση την δίνει η κωδικοποιημένη ΚΥΑ 100335/2019 , όπου ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρει ως δαπάνες επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας αυτές που προέχει ένα αξιόλογο στοιχείο πρωτοτυπίας και υφίσταται άρση επιστημονικής ή τεχνολογικής αβεβαιότητας
Ποια είναι η Διαδικασία έγκρισης των δαπανών αυτών;
Η επιχείρηση θα πρέπει μαζί με την ετήσια υποβολή της δήλωσής της να υποβάλει στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Ανάπτυξης αναλυτικό φάκελο με όλα τα δικαιολογητικά των δαπανών. Σε περίπτωση που οι δαπάνες αυτές είναι ετησίως άνω των 60.000€ , θα πρέπει πέρα από τον αναλυτικό φάκελο με τα δικαιολογητικά , να κατατεθεί στην ίδια υπηρεσία “Έκθεση Διασφάλισης” (συντάσσεται από πιστοποιημένο ορκωτό ελεγκτή).
2) Δαπάνες που αφορούν εργαζόμενους με στόχο την περιβαλλοντική προστασία (Νόμος 4172/2013 , Άρθρο 22β).
Περιπτώσεις :
Α. Κάρτες απεριορίστων διαδρομών για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η προσαύξηση δαπάνης είναι 30% και αφορά είτε η κάρτα είναι μηνιαία , είτε τριμηνιαία , είτε ετήσια , είτε καταβάλλεται
απευθείας από τον εργοδότη στον προμηθευτή είτε καταβάλλεται απευθείας στον εργαζόμενο ως αποζημίωση-παροχή (Εγκύκλιος 2031/2021).
Β. Leasing αυτοκινήτου :
Η Προσαύξηση δαπάνης υπολογίζεται βάση του παρακάτω πίνακα :
| Λ.Τ.Π.Φ | Μηδενικοί ρύποι | Χαμηλοί ρύποι (έως 50 γρ. CO₂/χλμ) |
| <= 40.000€ | 50% | 30% |
| > 40.000€ | 25% | 15% |
- Η Λιανική Τιμή Προ Φόρων (Λ.Τ.Π.Φ) είναι αυτή που προκύπτει από τους επίσημους τιμοκαταλόγους των διανομέων / αντιπροσώπων (Εγκύκλιος 2031/2021).
- Το επίπεδο και η κατηγορία ρύπων είναι αυτή που αναγράφεται στην επίσημη άδεια κυκλοφορίας (Εγκύκλιος 2031/2021).
- Ο ανωτέρω πίνακας προσαύξησης δαπάνης ισχύει και για αγορά επιβατικού οχήματος , όχι μονάχα για leasing, με εξαίρεση τους Νησιωτικούς Δήμους οι οποίοι έχουν 75% προσαύξηση (35% για το υπερβάλλων των 40.000€ ΛΤΠΦ) για μηδενικούς ρύπους ενώ για χαμηλούς ρύπους τα ποσοστά είναι 35% και 20% αντίστοιχα.
Γ) Επιπλέον προσαυξημένες δαπάνες
| Ι. Σημείων φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων (έως 50 γρ. CO₂/χλμ) | ΙΙ. Σημείων φόρτισης οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων (έως 50 γρ. CO₂/χλμ) με ενέργεια από ΑΠΕ | ΙΙΙ. Αγορά Οχήματος (κατηγορία Ν1 έως 3,5 τόνοι μικτό βάρος) | ΙV. Αγορά οχήματος τύπου L , μοτοποδηλάτων , μοτοσυκλετών κλπ οχήματα με 3 ή 4 τροχούς) |
| 50% (Ηπειρωτική Ελλάδα) | 70% (Ηπειρωτική Ελλάδα) | 50% (Μηδενικοί Ρύποι) | 50% (Μηδενικοί Ρύποι) |
| 70% (Νησιά) | 90% (Νησιά) | 30% (Χαμηλοί ρύποι) | 50% (Χαμηλοί ρύποι) |
3) Ηλεκτρονική Τιμολόγηση
Σύμφωνα με την Απόφαση 1128/2025 , από 2/2/2026 , επιχειρήσεις με τζίρο >1.000.000€ (βάση υπολογισμού τζίρου το 2023) , υποχρεούνται για Β2Β συναλλαγές να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις , η προθεσμία είναι έως 1/10/2026.
Εάν εφαρμοστεί η ηλεκτρονική τιμολόγηση από την επιχείρηση τουλάχιστον 2 μήνες πριν το προαναφερθέν διάστημα , θεμελιώνονται τα παρακάτω φορολογικά ευεργετήματα (Νόμος 4172/2013 , Άρθρο 71θ) :
- Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που αφορά την ηλεκτρονική τιμολόγηση αποσβένεται προσαυξημένη κατά 100%.
- Η δαπάνη για την παραγωγή , τη διαβίβαση και την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων προσαυξάνεται κατά 100% (μονάχα κατά το πρώτο έτος εφαρμογής)
4) Δαπάνες που αφορούν την είσοδο σε ρυθμισμένη αγορά (Χρηματιστήριο , Νόμος 4172/2013 , Άρθρο 22 στ)
Μοναδική προϋπόθεση είναι η διατήρηση τους για 10 συνεχόμενα έτη σε ρυθμισμένη αγοράς , ειδάλλως χάνεται το ευεργέτημα της προσαύξησης , η οποία στην προκειμένη περίπτωση είναι 100% και με μέγιστη φορολογική ωφέλεια τα 200.000€.
* Ισχύει για δαπάνες από 1/1/2025 έως και 31/12/2027.
5) Δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία , ενέργεια και ψηφιοποίηση (Νόμος 4172/2013 , Άρθρο 22ε).
Σημαντικές Πληροφορίες :
- Αφορά μικρομεσαία επιχείρηση (εξαιρούνται τομείς γεωργίας , αλιείας και υδατοκαλλιέργειας)
- Δε μπορεί να εφαρμοστεί εφόσον εφαρμόζεται ταυτόχρονα και η προσαύξηση της περίπτωσης Γ.ΙΙΙ. : Αγορά Οχήματος (κατηγορία Ν1 έως 3,5 τόνοι μικτό βάρος) ή Γ. IV Αγορά οχήματος τύπου L , μοτοποδηλάτων , μοτοσυκλετών κλπ οχήματα με 3 ή 4 τροχούς)
- Σε περίπτωση πώλησης (εάν αφορά πάγιο) , δε χάνεται το προγενέστερο φορολογικό ευεργέτημα απλώς παύει να συνεχίζεται.
- Ο προμηθευτής της δαπάνης αυτής θα πρέπει να έχει ως ΚΑΔ ένα από τους αναφερόμενους στο παράρτημα Ι της ΚΥΑ 139818 ΕΞ 2022.
- Η προσαύξηση δαπάνης είναι 100%.
- Με την υποβολή της ετήσιας δήλωσης , υποβάλλεται και η Υπεύθυνη Δήλωση του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 139818 ΕΞ 2022 , καθώς οι δαπάνες αυτές υπόκεινται σε έλεγχο σώρευσης.
Λεπτομέρειες για το ποιες δαπάνες θεωρούνται ότι αφορούν πράσινη οικονομία , ενέργεια και ψηφιοποίηση , την απάντηση δίνει η ΚΥΑ 139818 ΕΞ 2022.
Ενδεικτικά , αυτές είναι :
- Προστασία και διαχείριση δασικού περιβάλλοντος, εξυγίανση και καθαρισμός εδάφους, υδάτων, θαλάσσιων περιοχών, αέρα και έλεγχο ρύπανσης με σκοπό την υπέρβαση ενωσιακών προτύπων ή την πρόωρη εφαρμογή τους, συμπεριλαμβανομένης της έρευνας και της εκπόνησης σχετικών μελετών.
- Δράσεις Βελτίωσης Ενεργειακής Απόδοσης, εξοικονόμησης ενέργειας (παραγόμενη και καταναλισκόμενη), πράσινης μετάβασης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της έρευνας και της εκπόνησης σχετικών μελετών.
- Έρευνα και πειραματική ανάπτυξη στη βιοτεχνολογία και έρευνα στην τεχνολογία του ηλεκτρισμού.
6) Κίνητρα αύξησης θέσεων απασχόλησης
Σύμφωνα με το Αρθρο 71δ του Νόμου 4172/2013 , εάν μία επιχείρηση έχει :
- Αυξήσει το μέσο όρο προσωπικού της σε σχέση με το προηγούμενο έτος και
- Αυξήσει τη μισθολογική της δαπάνη σε σχέση με πέρσι
Τότε , οι εργοδοτικές εισφορές εκπίπτουν προσαυξημένες κατά 50%.
Σημείωση 1: όλες οι δαπάνες αυτές και τα φορολογικά ευεργετήματα είναι εφαρμόσιμες εφόσον πάντα μιλάμε για παραγωγικές και πραγματικές δαπάνες που έχουν σκοπό το συμφέρον της επιχείρησης (Άρθρο 22 , Νόμος 4172/2013).
Σημείωση 2: Όπου αναφέρεται η λέξη δαπάνη , περιλαμβάνει και τις αποσβέσεις.
Συμπερασματικά , σε ένα φορολογικό περιβάλλον που παραμένει περίπλοκο και συχνά απρόβλεπτο, η ουσιαστική πρόοδος δεν θα έρθει μέσα από νέους νόμους, αλλά μέσα από την ορθή εφαρμογή και την προσεκτική ανάγνωση των ήδη υπαρχόντων.
Οι προσαυξημένες δαπάνες αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας ρύθμισης με δυναμική, που όμως απαιτεί συνέπεια, ακρίβεια και διοικητική ευαισθησία για να αποδώσει.
Αν οι διοικούντες των επιχειρήσεων εστιάσουν στη λεπτομέρεια και ακούσουν τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και των πελατών, τότε η φορολογία μπορεί να πάψει να αποτελεί τροχοπέδη και να εξελιχθεί σε εργαλείο ανάπτυξης, σταθερότητας και εμπιστοσύνης.