LEASING Η αγορά Αυτοκινήτου; Απάντηση στο δίλημμα

LEASING ή αγορά Αυτοκινήτου; Απάντηση στο δίλημμα

Επειδή πολλοί κατά καιρούς με ρωτάτε για το δίλημμα leasing ή αγορά αυτοκινήτου ,παρακάτω σας παρουσιάζω τις σκέψεις-προτάσεις μου ώστε να λάβετε την καλύτερη αλλά και καταλληλότερη απόφαση για εσάς!

1) Είστε Ιδιώτης;

Εάν είστε ιδιώτης , η μίσθωση αυτοκινήτου δεν αποτελεί μία αρκετά συμφέρουσα λύση για εσάς, εν αντιθέσει με το να ήσασταν αυτοαπασχολούμενος ή μέτοχος σε κάποια εταιρεία ,διότι στην περίπτωση του ιδιώτη δεν έχετε την δυνατότητα να μειώσετε το φορολογητέο σας εισόδημα , εν αντιθέσει με την περίπτωση του αυτοαπασχολούμενου/μετόχου όπου θα μπορούσατε να προσθέσετε το μηνιαίο μίσθωμα στα βιβλία της εταιρείας σας (υπό προϋποθέσεις και αυτό).

Ωστόσο μία καλή λύση θα ήταν να το προσθέτατε σαν παροχή στην εταιρεία όπου εργάζεστε ,όπου σε αυτήν την περίπτωση ο εργοδότης σας θα μπορεί να το προσθέσει στα βιβλία σαν έξοδο μειώνοντας τα φορολογητέα του κέρδη. Σε αυτήν την περίπτωση , καλό είναι να γνωρίζετε ότι για να το εκπέσει σαν έξοδο φορολογικά ο εργοδότης σας , εσείς θα πρέπει να το φορολογηθείτε σαν παροχή σε είδος , όπου το ποσό φορολόγησης θα το καθορίσει η Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) που δίνει η εκάστοτε αντιπροσωπεία, το έτος κυκλοφορίας του οχήματος αλλά και τα υπόλοιπα εισοδήματα σας. Επομένως , η κάθε περίπτωση εργαζομένου και οχήματος θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά. Καλό είναι να σημειωθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις , η φορολόγηση σαν παροχή εξαιρείται.

Αυτό συμβαίνει όταν η ΛΤΠΦ είναι έως 17.000€ και τα οχήματα προσφέρονται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς. Τι σημαίνει όμως επαγγελματικός σκοπός?Είναι τα γνωστά και ως tool-cars , δηλαδή οχήματα που χρησιμοποιούν συγκεκριμένοι τύποι εργαζομένων (π.χ πωλητές ή τεχνικοί) , των οποίων η φύση της εργασίας τους απαιτεί συχνή εξωτερική μετακίνηση , ανεξάρτητα εάν τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται από τον εργαζόμενο και εκτός του ωραρίου εργασίας τους. Προσοχή , δεν αρκεί ο τίτλος του εργαζομένου ώστε να χαρακτηριστεί το όχημα ως tool-car (π.χ διευθυντής πωλήσεων), αλλά το πραγματικό περιστατικό και το πώς αυτό αποδεικνύεται, σε περίπτωση ελέγχου.

Τέλος , υπάρχει εξαίρεση και από την φορολόγηση σαν παροχή για όχημα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ με ΛΤΠΦ έως 40.000€.

Συμπέρασμα: Προτιμότερη είναι η αγορά από την μίσθωση μέσω leasing εκτός από την περίπτωση που υπάρχει η δυνατότητα παροχής μέσω της εταιρείας που εργάζεστε , όπου στην προκειμένη περίπτωση χρειάζεται να εξετάσετε την περίπτωση με τον φοροτεχνικό σας σύμβουλο.

2) Είστε αυτοαπασχολούμενος/ελεύθερος επαγγελματίας/μέτοχος/εταίρος;

Σε περίπτωση που δεν ενεργείτε σαν ιδιώτης και έχετε μία από τις παραπάνω ιδιότητες , τότε καλείστε να μπείτε σε ένα δίλημμα που είναι αρκετά οριακό και δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση.Έπειτα από αρκετά σενάρια και συγκριτικές προβλέψεις σχετικά με το τι είναι προτιμότερο ,έχουμε καταλήξει ότι καθαρά χρηματοοικονομικά , η αγορά έναντι της μίσθωσης υπερέχει με ένα οριακό ποσοστό της τάξεως 55%-45%.

Ως προς το ταμειακό κομμάτι , ωστόσο , η μίσθωση υπερέχει της αγοράς διότι η προκαταβολή και οι δόσεις είναι συνήθως λιγότερες από το να δώσεις τα χρήματα μπροστά για την αγορά , αλλά και ακόμα και να αγοράσεις με δόσεις ,τις περισσότερες φορές επιβαρύνεσαι είτε με μεγαλύτερη προκαταβολή είτε με τόκους. Επομένως ,καθαρά ταμειακά ,είναι καλύτερο εάν υπάρχει κάποιο θετικό αποθεματικό , αυτό να διαφυλαχθεί για κάποια επένδυση σε πιο business κομμάτια από το να δοθεί ταμειακά μεγαλύτερο ποσό για την αγορά αυτοκινήτου.

Ένα άλλο πλεονέκτημα της μίσθωσης μέσω leasing έναντι της αγοράς είναι η μικτή ασφάλεια που περιλαμβάνει το συμβόλαιο , αλλά και που μας προφυλάσσει από την πρόβλεψη κάποιου έκτακτου γεγονότος ή ακόμα και εάν είναι η δικιά μας ευθύνη για ένα ατύχημα. Στην αγορά, εάν το αυτοκίνητο δεν είναι σχετικά καινούριο όπου η μικτή ασφάλεια περιλαμβάνεται , τότε μιλάμε για ένα επιπλέον κόστος που δείχνει να γέρνει την πλάστιγγα υπέρ της μίσθωσης.

Επιπλέον, η νέα και αβέβαιη τάση για τα ηλεκτροκίνητα αλλά και η ενεργειακή κρίση της τρέχουσας δεκαετίας δημιουργεί ένα ασταθές περιβάλλον στο κομμάτι της ζήτησης για αγορά αυτοκινήτων, ειδικά καινούριων , στα οποία έχει μειωθεί αισθητά η παραγωγή , με αποτέλεσμα η αγορά ενός αυτοκινήτου να μπορεί ενδεχομένως μελλοντικά να οδηγήσει στην ύπαρξη ενός περιουσιακού στοιχείου που ενδεχομένως να χάνει την αξία του ή να μην υπάρχει ζήτηση προς μεταπώληση.

Σε αντίθεση με το leasing, τις περισσότερες φορές δεν υφίσταται κάποια δέσμευση για ευνοϊκή εξαγορά μετά το τέλος του συμβολαίου.

Συμπέρασμα: Στην περίπτωση που είστε αυτοαπασχολούμενος ,ελεύθερος επαγγελματίας, μέτοχος ή εταίρος, η απόφαση εξαρτάται από το διαθέσιμο σας budget , το φορολογικό, επενδυτικό και επιχειρηματικό σας προφίλ, το business σας, τους μεσομακροπρόθεσμους στόχους σας αλλά και το όχημα αυτό καθ’αυτό! Τείνω να συμβουλεύω για τους λόγους που ανέφερα παραπάνω την επιλογή της ενοικίασης μέσω leasing παρά την αγορά.